Особливості використання
деяких видів ТЗН
Екранні засоби
Використовуючи технічні засоби навчання, вкрай важливо дотримуватись повітряного режиму. При затемненні вікон шторами підвищується температура повітря і збільшується його вогкість, зростає концентрація вуглекислого газу, тому необхідно забезпечувати ефективне провітрювання приміщення перед початком занять і після його закінчення.
Зміна освітленості на екрані, зміна зображень, багатократне вимкнення і увімкнення загального освітлення, що перемежається з поясненням або бесідою, викликає значну напругу зору і пов'язані з ним неприємні відчуття. Тому при прогляданні діапозитивів, телепередач важливі такі показники, як відстань глядачів від екрану, пов'язане головним чином з видом апарату; якість зображення, у тому числі його яскравість і контрастність; умови освітлення в груповій кімнаті або залі.
Перегляд в повній темноті несприятливий, оскільки при великій різниці яскравості в полі зору між освітленим екраном і темнотою навколишнього фону постійно відбувається переадаптація зору, що надзвичайно утомливо для очей. У зв'язку з цим телепередачі рекомендується дивитися в незатемненому приміщенні. У весняний і літній час вікна слід закривати легкими шторами, щоб яскраве сонячне світло не знижувало контрастність зображення. Вечірньої пори рекомендується освітлювати групову кімнату або зал верхнім світлом або місцевим джерелом світла, що знаходиться поза увагою, аудиторії.
Велике значення, як вже наголошувалося вище, має якість зображення. При мигтінні кадрів, нечіткому, не сфокусованому зображенні, частій зміні яскравості, особливо при налаштуванні в процесі демонстрації фільму, швидко наступає зорове стомлення. Тому всі операції по включенню і налаштуванні телевізора (проектора) повинні бути здійснені до початку заняття, за винятком регулювання яскравості і контрастності, які залежно від освітленості приміщення іноді треба міняти.
Для збереження високого рівня уваги і працездатності особливе значення має правильна тривалість перегляду (прослуховування). Заняття необхідно планувати так, щоб застосування технічних засобів навчання не порушувало його загальну тривалість. Повторне включення проектора на занятті слід проводити з інтервалами 5-7 хвилин. Час проглядання діафільмів і діапозитивів не повинне перевищувати 15 хв. Проглядання відеофільмів і телепередач може займати багато часу - від 30 до 60 хв. - і в значній мірі визначається їх характером. Наприклад, проглядання пізнавального фільму, не викликає великого стомлення і може бути тривалим.
Деякі рекомендації по застосуванню відеотехніки
Відеотехніка має велику педагогічну нагоду. Так званий ефект присутності особливо сприяє підвищенню мотивації в навчанні. Відеопрограми дають не тільки певну суму знань, але і викликають в уяві учнів візуальні, музично-слухові і інші образи, примушують інтенсивніше мислити і знаходити адекватні способи для передачі змісту проглянутого відеоматеріалу.
Застосування в шкільному процесі відеотехніки відкриває нові можливості у використовуванні учбового телебачення в шкільних умовах. На уроках можна проглядати відеозаписи учбових телепередач, відеофільмів, кінофільмів, виробничих процесів, досліджень, деяких явищ мікросвіту і т.п. Як показує практика, при використовуванні телевізора для прийому учбових телепередач безпосередньо з ефіру постійно виникають перешкоди організаційного характеру.
Основним недоліком є невідповідність часу показу телепередач з розкладом уроків в школі. Окрім цього, можуть бути об'єктивні причини (наприклад, хвороба вчителя), які приводять до розбіжності в темпі вивчення учбового матеріалу з часом трансляції запланованих телепередач. Замкнута телевізійна система в школі також має істотні недоліки. Наприклад, необхідно терміново перервати телепрограму, оскільки в класі виникла непередбачена ситуація. В цьому випадку вмить припинити демонстрацію практично неможливо. Передбачити всі подібні ситуації в реальному шкільному житті також мало ймовірно.
Застосування відеодвійки (відеомагнітофон + телевізор) в класі вирішує вищеназвані проблеми, і діяльність вчителя набуває нового змісту. Вчитель може самостійно записувати і показувати будь-яку телепрограму, брати напрокат готові відеофільми (наприклад, відеофільми на екологічну тематику в сіті відеотек екологічних фільмів «Екологія-21столетие»), а за наявності в школі відеокамери - і самостійно створювати учбові відеопрограми. Крім того, дистанційні пульти управління дають можливість керувати відеомагнітофоном з будь-якого місця в класі. Основні терміни і поняття. В інструкціях до всіх видів відеомагнітофонів достатньо добре (в картинках) описані правила користування цими приладами і їх технічні характеристики. Але немає пояснення деяких термінів і понять, які зустрічаються в цих інструкціях, і якими потрібно вільно володіти вчителю в процесі підготовки до проведення уроків, із застосуванням відеоапаратури.
Тест контроль
1. При мигтінні кадрів, нечіткому, не сфокусованому зображенні, частій зміні яскравості, особливо при налаштуванні в процесі демонстрації фільму, швидко наступає….
А) головна біль;
Б) зорове стомлення;
В) нудота;
Г) депресія.
2. Використовуючи ТЗН вкрай важливо дотримуватись…
А) режиму дня;
Б) режиму харчування;
В) повітряного режиму;
Г) часу використання.
3. Які програми дають не тільки певну суму знань, але і викликають в уяві учнів візуальні, музично-слухові і інші образи, примушують інтенсивніше мислити…
А) новини;
Б) телепередачі;
В) музичні програми;
Г) відео програми.
4. В який час доби рекомендується освітлювати групову кімнату або зал верхнім світлом, або місцевим джерелом світла, що знаходиться поза увагою аудиторії?
А) вечірньої пори;
Б) вдень;
В) вранці;
Г) о 12:00.
5. Повторне включення проектора на занятті слід проводити з інтервалами…
А) 15-20 хв.
Б) 8-12 хв.
В) 10-15 хв.
Г) 5-7 хв.
6. Проглядання відеофільмів і телепередач може займати…
А) 30 – 60 хв;
Б) 5 – 7 хв;
В) 2 год;
Г) 15 – 30 хв.
7. Для створення відеофільму потрібно перш за все мати…
А) телевізор;
Б) комп’ютер;
В) відеокамеру;
Г) мобільний телефон.
8. Підвищується температура повітря і збільшується його вогкість, зростає концентрація вуглекислого газу при …
А) провітрюванні класу вночі;
Б) тривалому перебуванні дітей у класі;
В) відкритому вікні;
Г) затемненні вікон шторами.
9. На останньому малюнку галереї ви бачите:
А) епіоб’єкт;
Б) діапроектор;
В) відеопрогравач;
Г) проектор.
10. Знайди зайве:
А) невідповідність часу показу телепередач з розкладом уроків в школі;
Б) об'єктивні причини (наприклад, хвороба вчителя), які приводять до розбіжності в темпі вивчення учбового матеріалу з часом трансляції запланованих телепередач;
В) можливість проглядати відеозаписи учбових телепередач, відеофільмів, кінофільмів, виробничих процесів, досліджень, деяких явищ мікросвіту і т.п.
Г) замкнута телевізійна система в школі